増田有華さんを応援しながら英語学習+α

増田有華ファンが英語学習に悪戦苦闘する日記

女流名人戦挑戦者決定はプレーオフへ!etc.

本日の将棋棋戦

本日は女流名人戦リーグ最終局の一斉対局でした。
まず,加藤桃子女流四段がインフルエンザ罹患のため,
渡部愛女流三段との対局が不戦敗となり,
まず,渡部女流三段のリーグ残留が決定しました。
そして,山根ことみ女流二段が香川愛生女流四段に勝ち,
リーグ残留を決めるとともに,勝ち星数による女流三段昇段が
決まるうれしい勝利でした。おめでとうございます。
これにより,上田初美女流四段のリーグ陥落が決まりました。
里見香奈女流四冠が伊藤沙恵女流四段に勝ち,
この時点でのプレーオフ以上が決定。伊藤女流四段は
リーグ陥落が決まりました。
また,石本さくら女流二段が鈴木環那女流三段に勝ち,
両者はリーグ残留を決め,加藤女流四段がリーグ陥落。
そして,内山あや女流初段は上田女流四段に勝ち,
里見女流四冠との挑戦者を賭けて,プレーオフを戦います。
プレーオフは11月29日(水)に行われます。

達人戦準々決勝,森内俊之九段,羽生善治九段,
丸山忠久九段,佐藤康光九段が勝ち上がり,
準決勝は,森内九段vs羽生九段戦,丸山九段vs康光九段戦
4名全員,名人位2期以上のまさに達人戦にふさわしい準決勝ですね。

朝日杯二次予選,高見泰地七段は午前中の対局で鈴木大介九段に勝ち,
午後の対局は佐藤天彦九段に勝利した戸辺誠七段との対局,
高見七段が勝って,朝日杯本戦進出を決めました。
おめでとうございます。

叡王戦段位別予選が行われました。
八段予選は糸谷哲郎八段が,畠山鎮八段,野月浩貴八段に勝ち,
本戦進出を決めました。
六段予選は伊藤匠七段が渡辺和史六段,服部慎一郎六段に勝ち,
本戦進出を決めました。六段予選卒業を本戦進出で飾りましたね。

Davis Cup Finals

昨日のイタリアvsオランダ戦,ダブルスをイタリアが勝ち,
イタリアが準決勝進出。この試合,オランダテニス協会が
Youtubeの公式チャンネルで配信していることに気づいて,
ダブルスの試合だけ,観戦することができました。
セルビアvsイギリス戦はシングルス2試合で決着がつき,
セルビアが準決勝進出。
本日の準決勝は,フィンランドvsオーストラリア戦,
明日の準決勝は,セルビアvsイタリア戦となりました。

NHKラジオ講座

ニュースで学ぶ「現代英語」(2023年11月24日)

日本で香港独立を訴えた女性に実刑
HK STUDENT SENTENCED OVER SOCIAL MEDIA POSTS IN JAPAN

sedition noun [U] formal
UK /sɪˈdɪʃ.ən/ US /səˈdɪʃ.ən/
language or behaviour that is intended to persuade other people to oppose their government

charge noun
UK /tʃɑːdʒ/ US /tʃɑːrdʒ/
charge noun (FORMAL ACCUSATION)
C1 [C] LAW specialized
a formal police statement saying that someone is accused of a crime:
The 19-year-old will be appearing in court on Thursday where she will face criminal charges.
He has been arrested on a charge of murder.
The police brought a charge of theft against him.
The police have had to drop (= stop) charges against her because they couldn't find any evidence.
He claimed he had been arrested on a trumped-up (= false) charge.

incite verb [T]
UK /ɪnˈsaɪt/ US /ɪnˈsaɪt/
to encourage someone to do or feel something unpleasant or violent:
She incited racial hatred by distributing anti-Semitic leaflets.
[+ to infinitive] She was expelled for inciting her classmates to rebel against their teachers.
incite someone to something They denied inciting the crowd to violence.
(from Cambridge Dictionary)

Back-Translation Training
彼女は香港に3月に戻りました / そして逮捕されました / 違反した疑いで,国家安全維持の法律に。
She returned to Hong Kong in March / and was arrested / on suspicion of violating the national security law.
●Transformation Training
彼女は香港に3月に戻りました / そして逮捕されました / 違反した疑いで,国家安全維持の法律に。/ その容疑は後に,扇動条例の下に分類されました。
She returned to Hong Kong in March / and was arrested / on suspicion of violating the national security law. / The charges later came under the sedition law.

ENGLISH NEWS

CNN 10

感謝祭休みのようです。

NHK WORLD ASIAN VIEW

www3.nhk.or.jp

2023年11月24日分を聞きました。

STOP RUSSIAN INVASION!