増田有華さんを応援しながら英語学習+α

増田有華ファンが英語学習に悪戦苦闘する日記

ATP Finals, チチパス選手が棄権!etc.

ATP Finals

昨日のデイセッション,チチパスvsルネ戦は第1セットで,
チチパス選手が背中の痛みのために,棄権して,ルネ選手の勝利。
一部では事前に棄権して,フルカチュ選手に2試合プレーさせるべき
だったのではと物議を醸す意見がありました。
ナイトセッション,シナ―選手が最終セットのタイブレークをとって,
ジョコビッチ選手に勝ち,準決勝進出へ大きく前進しました。

本日の将棋棋戦

王位戦予選準決勝,斎藤慎太郎八段が石川優太五段に勝ち,
予選決勝進出を決めました。是非,王位戦リーグ入りしてください。

順位戦B級2組,深浦康市九段(19)が鈴木大介九段(24)に勝ち,
勝った深浦九段は5勝1敗となりました。負けた鈴木九段は3勝3敗。
一敗対決は,石井健太郎六段(21)が勝ち,5勝1敗となりました。
負けた藤井猛九段(15)は4勝2敗となり,一歩後退ですね。
谷川浩司十七世名人(12)vs高見泰地七段(7)戦は,
高見七段が勝って,両者ともに,4勝2敗となりました。
そして,トップ対決,戸辺誠七段(9)vs大石直嗣七段(16)戦は,
大石七段が勝って,戸辺七段,連勝ストップ。
両者とも,5勝1敗となりました。
これで,5勝1敗は,(9)戸辺七段,(16)大石七段,(19)深浦九段,
そして,(21)石井六段の4名となりました。

NHKラジオ講座

ニュースで学ぶ「現代英語」(2023年11月15日)

米下院 議長不在22日ぶりに解消
U.S. HOUSE LAWMAKERS ELECT SPEAKER

paralysis noun [C or U]
UK /pəˈræl.ə.sɪs/ US /pəˈræl.ə.sɪs/
plural paralyses
a situation in which you are unable to take action:
political paralysis

take something up phrasal verb with take verb
(START) B1 to start doing a particular job or activity:
He's taken up the position of supervisor.
[+ -ing verb] Have you ever thought of taking up acting?
Patti took up (=continued) the story where Sue had left off.
(from Cambridge Dictionary)

ENGLISH NEWS

CNN 10

CNN goes inside Gaza with the Israeli military | November 15, 2023
Today on CNN10, Israel Defense Forces take CNN through the streets of Gaza and discuss military activity around area hospitals. Then, the new concept of self-checkout starts to get old. Finally, 1st graders in Texas go on a one-day field trip to Mexico thanks to a very special and creative teacher.

www.youtube.com

NHK ASIAN VIEW

www3.nhk.or.jp

2023年11月15日分を聞きました。

STOP RUSSIAN INVASION!