増田有華さんを応援しながら英語学習+α

増田有華ファンが英語学習に悪戦苦闘する日記

ATP500ジャパンオープンが開幕!etc.

ATP tour

ATP500ジャパンオープンが開幕しました。
西岡良仁選手,ナイトセッション登場も,フルセットの末に,敗退。
第3シードのズベレフ選手,トンプソン選手相手に敗戦。
今大会欠場の錦織圭選手は今シーズンの復帰途中で,ハードコートで,
トンプソン選手に勝っています。
見ていた感じでは,北京,上海よりもボールが速いように感じました。

Rubgy World Cup 2023

準々決勝がすべて終了して,開催国フランスは南アフリカに屈しました。
これで,準決勝は,
ニュージーランドvsアルゼンチン戦
イングランドvs南アフリカ
となりました。ハイライト映像しか見ていないのですが,日本代表よりも
ベスト8のチームは明らかに強いように感じました。
日本代表のチーム編成,強化プラン,リーグワンを絡めて,
4年後,目指して,より良いものにしてほしいですね。

本日の将棋棋戦

王座戦一次予選,加藤桃子女流四段は南芳一九段との対局でした。
後手番南九段が三間飛車の相穴熊対抗形の将棋でした。
先に,相手玉を穴熊から引きずり出すのに成功したのは加藤女流四段でしたが,
南九段が速度計算を間違えず,きっちりと加藤玉を詰ませました。
女流棋士里見香奈女流五冠のみが勝ち残っています。

NHKラジオ講座

ニュースで学ぶ「現代英語」(2023年10月16日)

コロナワクチン開発貢献の科学者にノーベル賞
COVID VACCINE PIONEERS WIN NOBEL PRIZE

lay the foundations/groundwork/base
to provide the conditions that will make it possible for something to happen or be successful
lay the foundations/groundwork/base for
Mandela helped lay the foundations for a new democratic South Africa.
It was an invention which laid the foundations of modern radio technology.

per‧se‧vere /ˌpɜːsəˈvɪə $ ˌpɜːrsəˈvɪr/ verb [intransitive]
to continue trying to do something in a very determined way in spite of difficulties – use this to show approval
It can be tricky at first, but persevere.
persevere with
He persevered with his task until he had succeeded in collecting an armful of firewood.
persevere in (doing) something
She had persevered in her claim for compensation.
(from Longman)

www.nobelprize.org

最近は,iPS細胞,CRISPER, mRNAワクチンとノーベル賞授賞までの時間が
非常に短いケースが目立っています。

ENGLISH NEWS

CNN 10

The shipping industry’s carbon neutral pledge | October 16. 2023
Today on CNN 10 we’re starting in Gaza where conditions deteriorate and many attempt to flee an impending invasion. Then we’re looking at the shipping industry’s promise to go carbon neutral by 2050. Also, we’ll examine NASA’s Falcon Heavy rocket which lifted off Friday, before watching as a Missouri man tries to paddle in a pumpkin, all on today’s episode of CNN 10.

www.youtube.com

www.cozev.org

www.silverstream-tech.com

www.cargill.com

science.nasa.gov

search.asu.edu

NHK ASIAN VIEW

www3.nhk.or.jp

2023年10月16日分を聞きました。

谷村新司さんがなくなりました。享年74歳。お悔やみ申し上げます。
文化放送セイ!ヤング」のパーソナリティの谷村さんと
歌手としての谷村さんとのギャップが何とも言えない塩梅でした(合掌)。

STOP RUSSIAN INVASION!