増田有華さんを応援しながら英語学習+α

増田有華ファンが英語学習に悪戦苦闘する日記

女流王将戦,西山女流三冠が防衛!etc.

本日の将棋棋戦

女流王将戦第2局,先手番香川愛生女流四段が居飛車の対抗形。
香川女流四段が左美濃,第1局よりも厳しい展開となりました。
西山女流三冠が開幕二連勝で,女流王将を防衛しました。
おそらくこれで,女流五段に昇段されるはず。まだ,段位で
呼ばれたことがない唯一の女流棋士ですね。
インタビューによると,かなり体調が悪いようで,
白玲戦に備えて,二日間,完全休養をとるようです。

竜王戦第2局,後手番の伊藤匠七段が60手目を封じ手
封じ手の時刻前に,ABEMAがサービスで候補手を出してくれていました。
封じ手は「37歩成」が決まりで,次の手の「同金」までがセットで,
62手目が問題なようです。ABEMA AIが示した手もそこが異なりますね。

順位戦A級,豊島将之九段vs永瀬拓矢九段戦,豊島九段の勝利。
豊島九段,全勝を守りました。

ATP tour

ATP500ジャパンオープン,本日は日本人選手,3名が登場しました。
ダニエル太郎選手はシェルトン選手相手に大熱戦を繰り広げ,最終セット,
タイブレークまで,粘りましたが,最後突き放されて,フルセットの末の敗退。
島袋将選手,綿貫陽介選手も奮闘するも負けてしまいました。
たまたま観戦していなかった望月慎太郎選手は見事な勝ち上がりでした。
ATP250ストックホルムオープン,本日,ビヨン・ボルグ選手の息子さん,
レオ・ボルグ選手が昨年に続いて,WCで出場します。
今年,ATP tourで,初勝利をあげていますが,地元の大会で白星なるか。

NHKラジオ講座

ニュースで学ぶ「現代英語」(2023年10月17日)

ジャニーズ事務所 社名変更し廃業へ
AGENCY TO BECOME 'SMILE-UP.' TO COMPENSATE VICTIMS

dissolve verb
UK /dɪˈzɒlv/ US /dɪˈzɑːlv/
dissolve verb (END)
C1 [T often passive] to end an official organization or a legal arrangement:
Parliament has been dissolved.
Their marriage was dissolved in 1968.

say noun [S or U]
UK /seɪ/ US /seɪ/
(the right to give) an opinion about something:
Keep quiet for a minute and let me have my say.
The judge usually has the final say.
(from Cambridge Dictionary)

ENGLISH NEWS

CNN 10

A simple question leads to a Korean history lesson | October 17, 2023
Today on CNN10 we update you on how the world is reacting to the war between Israel and Hamas. Then, a simple question on a train trip led CNN’s Amara Walker to discover how the Korean War shaped her family’s history. Finally, we’re all in on comics, anime, board games, and we meet one fan who loves to play and gets paid to do it.

www.youtube.com

NHK WORLD ASIAN VIEW

www3.nhk.or.jp

2023年10月17日分を聞きました。

STOP RUSSIAN INVASION!