増田有華さんを応援しながら英語学習+α

増田有華ファンが英語学習に悪戦苦闘する日記

羽生九段,王将戦リーグ,連勝スタート!etc.

本日の将棋棋戦

王将戦リーグ,羽生善治九段が佐々木勇気八段に勝ち,連勝スタート。
先手番佐々木勇気八段が横歩取りを受けて,61手目,「4一飛打」一択だったのですが,
指しきれず,羽生九段に形勢が傾いていったのですが,その後,佐々木勇気八段にも
チャンスがあったのですが,最善手を指しきれず,羽生九段が逃げ切りました。

棋王戦挑戦者決定トーナメント,伊藤匠七段が糸谷哲郎八段相手に, 千日手指し直し局を制して,ベスト4へ。二局とも,伊藤八段大ピンチだったのですが,
糸谷八段が時間を残していたにも関わらず,仕留めきれず,指し直し局は
あっという間に,詰めろをかけて,逆転勝ちとなりました。

達人戦,藤井猛九段が二連勝して,本戦入りを決めました。おめでとうございます。
達人戦,いまのところ,全員,タイトル経験者が本戦出場を決めています。

本日,千田翔太七段と中村真梨花女流四段が結婚したことが発表されました。
おめでとうございます。

ATP tour

Masters1000 Shanghai, ナイトセッションから観戦しました。
シェルトン選手がシナー選手相手に,フルセットの末に,勝利しました。
最終試合,地元中国のジャンジージェン選手が登場,フルカチュ選手相手に
第1セット,タイブレークまでもつれましたが,タイブレーク6-8で落としました。

NHKラジオ講座

ニュースで学ぶ「現代英語」(2023年10月10日)

NASA 地球に帰還のカプセルを回収
NASA CAPSULE CARRYING ASTEROID SAMPLES RETURNS TO EARTH

recover verb [I or T]
UK /rɪˈkʌv.ər/ US /rɪˈkʌv.ɚ/
To recover something is to find or get back the use of something lost or taken away:
[T] The police recovered her handbag, but her wallet was gone.

contain verb
UK /kənˈteɪn/ US /kənˈteɪn/
contain verb (CONTROL)
C2 [T often in negatives] to control or hide a strong emotion, such as excitement or anger:
She could no longer contain her anger and started yelling at him.
humorous Contain yourself! It's not that exciting.

canister noun [C]
UK /ˈkæn.ɪ.stər/ US /ˈkæn.ə.stɚ/
a firm container, usually made of metal and often round or cylinder-shaped, for holding food or chemicals:
a small canister of curry powder
a tea canister
(from Cambridge Dictioanry)

ENGLISH NEWS

CNN 10

Anticipating a celestial ‘ring of fire’ eclipse | October 10, 2023
Today on CNN10, we’re keeping you updated on the crisis in Israel and Gaza and check in with CNN’s Nic Robertson who is on the ground watching Israel’s Iron Dome defense system in action. We then get a little bit of eclipse fever ahead of this weekend’s celestial event before we get the story behind a driver’s permit that will cost you $76,000 and a jersey that could set you back $2.5 million (US).

www.youtube.com

https://svs.gsfc.nasa.gov/5073

NHK WORLD ASIAN VIEW

www3.nhk.or.jp

2023年10月10日分を聞きました。

STOP RUSSIAN INVASION!