増田有華さんを応援しながら英語学習+α

増田有華ファンが英語学習に悪戦苦闘する日記

清麗戦,決着は最終局へ!etc.

75年目の広島

国際ニュース局の報道はどうしてもベイルートの爆発のニュースと
新型コロナウィルスねた中心で,広島の扱いはほんの少しでした。
一応,報道されるだけでも,よしとしなくてはならないのでしょうね。

本日の将棋棋戦

ヒューリック杯清麗戦第4局,先手番上田初美女流四段が
勝って,2勝2敗として,第5局へ進むこととなりました。
初美ママ,賞金700万円をゲットできるのか???

棋王戦,永瀬拓矢二冠vs千田翔太七段の対局は,
後手番の永瀬二冠の勝利で終わりました。

順位戦A級1組,広瀬章人八段vs斎藤慎太郎八段の対局は,
後手番の斎藤八段が勝ち,2勝,広瀬八段は2敗となりました。

朝日杯,三間飛車命の山本博志四段が勝ち上がりました。

昨日の将棋棋戦

女流名人戦加藤桃子女流三段が伊藤沙恵女流三段に勝ち,
リーグ戦全勝を維持しました。

UEFA Europa League

DAZNのハイライトで4試合を見ました。日本語実況なしの
試合もきちんと日本語版が作られていました。
そういえば,スペインvsイタリアだけ,1st legも
中止だったんだよなあ。水曜日は1st legを勝ったチームが
そのまま勝ち上がり。インテルはヘタフェにホームで勝ちました。

NHKラジオ講座

世界に発信!ニュースで英語術 #84

フィリピン大統領 中国に歩み寄り
DUTERTE: PHILIPPINES CAN'T AFFORD WAR WITH CHINA

afford verb UK /əˈfɔːd/ US /əˈfɔːrd/
afford verb (HAVE ENOUGH)
B1 to be able to buy or do something because you have
enough money or time:
I don't know how he can afford a new car on his salary.
Few people are able to afford cars like that.
She couldn't afford the time off work to see him.

[+ to infinitive] I can't afford to buy a house.

take on someone/something phrasal verb
to fight or compete against someone or something:
I’ll take you on in a game of chess.
You have to be brave to take on a big corporation in court.

(from Cambridge Dictionary)

assert verb
transitive verb
to state or declare positively and often forcefully or aggressively
The suspect continued to assert his innocence.
(from Merriam-Webster)

flashpoint noun UK /ˈflæʃ.pɔɪnt/ US /ˈflæʃ.pɔɪnt/
flashpoint noun (VIOLENCE)
[C] a place or stage at which violence might be expected to begin:
Because of the army's presence, the city is seen to be the flashpoint of the area.

overture noun UK /ˈəʊ.və.tjʊər/ US /ˈoʊ.vɚ.tʃɚ/
overture noun (COMMUNICATION)
[C usually plural]
a communication made to someone in order to offer something:
overtures of friendship.
Neither side in the conflict seems willing to make peace overtures.
(from Cambridge Dictionary)

There is much to be said, but a silent prayer is needed first.